Referat af generalforsamling
9. september 2013
med dagsorden iflg. vedtægterne som følger:
a) Valg af dirigent.
b) Formandens beretning. Derefter orientering fra aktivitetsudvalget
c) Kassererens fremlæggelse af det reviderede regnskab for det pr. 31. maj afsluttede regnskabsår.
d) Forslag fra bestyrelse og medlemmer.
e) Fastsættelse af a'conto indbetalinger i henhold til § 5 stk.2.
f) Valg til bestyrelse.
g) Valg af 2 revisorer.
h) Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og
1 revisorsuppleant.
i) Fastsættelse af vederlag til kassereren.
j) Evt.
Tilstede: 35 huse repræsenteret
A:
Valg af dirigent.
Der blev ikke valgt nogen dirigent.
B:
Formandens (FM) beretning:
FM bød nye ejere velkommen. Også en velkomst til vores nye varmemester Lasse Tune Petersen, der startede 1. marts 2013.
Gasprisen er genforhandlet til en pris a’ 2,81 kr.en stigning på 30 øre pr m3
FM nævnte, at vi har fået nye elmaster. Men genbelægning af fortov er ikke godt udført. FM har klaget til kommunen, som har lovet at se på det.
FM fortalte om den ny legeplads. Med lang proces med fejlgravning og en vinter med hård jord, der har trukket projektet i langdrag. Men nu står legepladsen færdig og der er mange børn der bruger den.
FM takkede festudvalget for en dejlig sommerfest.
Kommunen vil gerne have fjernvarme lagt ud i området med tiden. Der er intet konkret på bordet, men foreningen holder sig orienteret.
FM opfordrede traditionen tro foreningens medlemmer til at huske at feje fortov og klippe træer og hække ind til skel. FM beretning blev godkendt.
C:
Kassererens fremlæggelse af regnskab.
Pænt resultat. Ikke de store aktiviteter eller udskrivninger. Ny legeplads er den største udgift. Der har været en overskridelse af budgettet på legepladsen, som skyldes gravning og gebyr til byggetilladelse, hvilket ikke var indregnet i budgetteringen.
Foreningens opsparede penge er bundet på en opsparingskontrakt. Foreningen har 500.000 kr. stående i en sparekasse til en markedskonform rente, som det med kort varsel ikke er muligt at råde over.
Kassebeholdningen var negativ ved regnskabsafslutningen, der kunne tyde på likviditetsproblemer. Men det negative resultat skyldes, at gas leverandøren havde opkrævet forkert sats i en periode hen over vinteren og foråret. Likviditeten har været yderligere presset fordi vi op til regnskabsafslutningen har opkrævnings fri måned. Men fejlen blev fundet og rettet. Gasleverandøren har tilbageført for meget indkrævet beløb ca. kr.240.000 og har lovet at dække foreningens udgifter i den forbindelse. Dette var årsagen til, at der gik hul i foreningens kassebeholdning .
Kassereren fortalte, at foreningen har penge nok og god opsparing, men har altså pga. denne situation haft et midlertidigt hul i kassen.
Varmeregnskab: gasprisen er blevet dyrere, men vandet er blevet billigere. Næsten uforandret regnskab.
Der var et ønske fra foreningens medlemmer om at regnskabet bliver mere gennemskueligt. Et ønske der er gentaget fra sidste år. Der ønskes f.eks. en specificering af at FM modtager 10.000 kr. i løn for at være formand og at foreningen honorerer 10.000 kr. til udarbejdelse af varmeregnskab.
Der var en kommentar fra et medlem om, at det ifølge vores vedtægter kun er kassereren der aflønnes. FM refererede til, at det på en tidligere generalforsamling var besluttet at aflønne FM med 10.000 kr. 2.800 kr i telefongodtgørelse og 7.200 kr. for PC ( hvilket også fremgår af regnskabet)
Det er jo i realiteten et ønske, der er umuligt at opfylde, fordi alle medlemmer har deres egne subjektive – og i flere tilfælde ukvalificerede – meninger om begrebet gennemskuelighed.
Bestyrelse mener, at der allerede på nuværende tidspunkt er tale om et meget specificeret regnskab, der indeholder oplysninger langt udover det krævede.
Regnskabet blev godkendt.
D:
Forslag fra bestyrelse og medlemmer
Afstemning om snerydning:
Der blev ved håndsoprækning konstateret, at der er flertal for at fortsætte med snerydning uden brug af salt.
Forslag fra Søren Ruskjær, som ikke kunne være til stede.
Foreslår følgende ændring til foreningens vedtægter:
§ 11.
Stk. 1.
Revisionen af laugets regnskaber - herunder eftersyn af kassebeholdning, tilgodehavender i bank, sparekasse og på postgirokonto foretages af 2 af den ordinære generalforsamling for 1 år ad gangen valgte revisorer. Een af disse skal være statsautoriseret revisor og mindst den ene revisor skal være medlem af lauget. Genvalg kan finde sted.
Ændres til:
§ 11.
Stk. 1.
Revisionen af laugets regnskaber - herunder eftersyn af kassebeholdning, tilgodehavender i bank, sparekasse og på postgirokonto foretages af 2 af den ordinære generalforsamling for 1 år ad gangen valgte revisorer. Mindst den ene revisor skal være medlem af lauget. Genvalg kan finde sted.
Dvs. udgående tekst er: ”Een af disse skal være statsautoriseret revisor og”
Kassereren forklarede, at der pt. er valgt en revisor fra Lyngby( Bergmann). og hvis vedtægterne skal ændres, kunne man forestille sig, at kravet om en statsautoriseret revisor blev ændret til en godkendt revisor. Derimod er det en dårlig idé at tillade brug af to interne revisorer. Det giver større sikkerhed – ikke mindst for kassereren og bestyrelsen – at den ene revisor er ekstern og uafhængig af ejerlauget.
Afstemning: Der var flertal for at afvise forslaget.
Bestyrelsen vil undersøge, om det kan betale sig at skifte revisor.
E;
Fastsættelse af a’conto-indbetalinger
FM forklarede, at der ikke er de store variationer i det samlede varmeregnskab, hvilket også gælder på husstandsniveau.
Budget 2013-2014:
Varmeregnskab: Grundejerforening: Antenne:
Gas 1.300.000 Kontingent 188.100 Kontingent 480.000
Vand 150.000 Opsparing 99.000
Afdrag 161.000
El 25.000
Varmemester 40.000
Drift/rep 198.000
Forsikringer 28.000
Varmeregnskab 25.000
De fremtidige a’conto-indbetalinger blev vedtaget. Gennemsnit pr hus kr 2.600,- pr md i 10 md
F:Valg til bestyrelsen
Finn Grube, Lars Benjaminsen og Lars Petersen var på valg og villige til at genopstille.
Lars Pedersen, Kronebakken 47 ønskede at opstille, hvorefter man gik til skriftlig afstemning.
Efter flere afstemninger blev flg. valgt: Finn Grube, Lars Benjaminsen og Lars Pedersen.
Der blev ønsket tillykke med valget. Tak til Lars Petersen for 2 år i bestyrelsen
G:
Valg af 2 revisorer: Bergman som ekstern revisor og Torben Frederiksen som intern
H:
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og 1 revisorsuppleant.
Lars Press, Peter Berg og Pernille Ruskjær stillede op som bestyrelsessuppleanter. Pernille trak sig efterfølgende.
Efter skriftlig afstemning af flere gange blev Peter Berg valgt som 1. suppleant og Lars Press som 2. suppleant
Ulla Randrup fortsætter som revisorsuppleant
Peter Berg indtræder i bestyrelsen per 1. november, da nuværende bestyrelsesmedlem Michael Nordahl fraflytter foreningen pr 1. november 2013.
I:
Fastsættelse af honorar til kassereren.
Fortsat kr.28.000,-
J:
Eventuelt.
Mads Banck-Petersen, Grønnevej 144 bad om, om der kunne sættes skilt op på lågen til legepladsen med henstilling til rolig leg på ydertidspunkter. Enighed om dette
FM’s afsluttende bemærkning; Når kælderdøre udskiftes, skal aflæsningstikket i dørkarmen bibeholdes.
Der var afsluttende løs snak om reparation af trapper.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen