BAKKEHUSENES EJERLAUG i SORGENFRI
REFERAT AF GENERALFORSAMLING
Mandag, den 28. september 2020 kl. 19.30
Beboerhuset, Sorgenfrivang 1
Dagsorden iflg. vedtægterne:
Tilstede 31 huse.
Valg af dirigent
Johannes Risbjerg blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var varslet korrekt og at den derfor kunne erklæres for gyldig.
Formandens beretning
Formanden bød velkommen til denne lidt specielle GF i coronaens skygge og velkommen til nye ejere.
Varmeåret: Vi har brugt 13.000 m3 gas mere end sidste år, men resultatet er alligevel pænt. Da mange har arbejdet hjemme og skolerne været lukket, har varmtvandsforbruget været markant større fra marts til juni, ca. 250 m3.
Vores fastprisaftale på gas udløber til januar og så må vi se om prisen holder. Umiddelbart ligger priserne på olie og gas i den lave ende.
Omkring jul og nytår havde vi desværre nedbrud i varmecentralen 3 gange. Årsagen var måske vores trykekspansion/aut. vandpåfyldning. Trevejsventilen røg sig også lige en tur, men er repareret igen.
Vi har fået skiftet relæerne til nogle stærkere.
Når varmen eller det varme vand forsvinder, er den nemme løsning at ringe til varmemesteren eller formanden. Der kommer ikke varme af, at 26 skriver i vores Facebookgruppe. Jo før vi får det at vide, jo hurtigere kommer varme og varmt vand tilbage. Der skal ikke gå lang tid før anlægget køler ned og det er trods alt 32.000 liter, der skal varmes op.
92 skal have penge tilbage svarende til 153.000 kr og 10 skal betale svarende til 10.000 kr.
Bål: Som vi skrev rundt, er afbrænding ikke ulovligt og heller ikke forsvarligt. FM havde talt med kommunen og Beredskab Øst, begge instanser anser det for uforsvarligt. Almindelig hensyntagen til naboer og genboer. Det samme gælder fester med soundbox, der er mange med små børn. Man bør rykke ind kl 24.
Affaldsordning: Ny affaldssortering starter fra 1/1 2021 og frem til 1/4 2021.
Papirposen erstattes af en grøn container, der er opdelt til bioaffald og restaffald. Containeren bliver kun tømt hver anden uge, men der er mulighed for at tilkøbe ugentlig tømning. Kommunen leverer poser. Papcontainer kan også tilkøbes.
Haveaffald bliver for alle og det bliver muligt at lægge grenbunker ud på max 1 m.
Den nye affaldsordning bliver dyrere.
Veje: Senest pr 1/10 er vi blevet begavet med 3 veje og dermed vedligehold af disse.
Kornbakken er i orden, pris 130.000 kr.
Kløverbakken bliver ikke istandsat, da restlevetiden er skønnet til 5 år.
Kronebakken, der er i meget dårlig stand, bliver dækket af AB belægning, men hvornår vides ikke.
På en skala fra 0-10 hvor 10 er det dårligste ligger KRB på 8,3.
Rensning af vejbrønde påhviler faktisk den ejer hvor brønden er, men hos os er det Ejerlauget, der står for det. Det bliver gjort, når vejene er i orden. Alle har jo glæde af et fungerende afløb.
Det er vigtigt at i melder tilbage til bestyrelsen, hvis der opstår huller, således at vi kan få dem repareret hurtigst muligt. Desværre yder kommunen ikke garanti på det udførte arbejde
Der er kommet gul afstribning på hjørnerne ved Kornbakken og Kronebakken. Det er et ønske fra Remondis. Der kommer på de resterende hjørner, når vejarbejdet er færdigt.
Deklarationer: Er stadig gældende og det vil sige, at facaderne må ikke ændres. Foretages udskiftninger, skal det være så tæt på det originale som overhovedet muligt. Dette gælder også på havesiden. Der må ikke sættes ekstravinduer i taget
Ladestationer til elbiler bør placeres under trappen. Plant evt. noget foran.
Mod vej skal der være levende hegn. Plankeværk skal dækkes af hæk eller klatrebeplantning.
Det er overvejende haverne på Kløverbakken, der har plankeværk.
Hvis nogen anmelder det til kommunen, kommer der påbud om nedtagning.
Selv borgmesteren anmelder ulovlige plankeværker.
Desværre blev vejfesten ikke til noget grundet covid19 restriktionerne. Tak til dem, der trods alt havde planlagt en fest.
Til næste år fylder bebyggelsen 70 år og bestyrelsen har talt om, at der kan bruges penge på levering af helstegt pattegris eller lignende. Der vil blive arbejdet på det i løbet af foråret.
Der trænger måske til nye kræfter i legepladsudvalget. (Der blev indvalgt 2 bestyrelsesmedlemmer mere, begge med små børn, måske de vil finde på noget).
Flere har haft vand i kælderen under skybrud. Løsningen er kesselventiler, men har man toilet i kælderen er løsningen dyr. Se: http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/hoejvandslukke/
Intet nyt om fjernvarme, pengene går til Letbanen.
Og til sidst, træer og buske skal klippes ind til skel og høje træer hører ikke til i små haver.
Bilerne helt ind til kantstenen.
Fortovene skal holdes frit for ukrudt og fej gerne kantstenen, så vandet kan løbe frit.
Husk at snerydning er mellem kl 7.00-22.00 og det er hele fortovet.
Kassererens fremlæggelse
Kassereren fremlagde sidste års regnskab og havde følgende opmærksomhedspunkter:
Årets resultat var minus 67.665 kr., hvilket var lidt mere end budgetteret. Dette skyldes bl.a. at foreningen i det afsluttede regnskabsår, har fået installeret 2 dræn, hvor vi de forrige år, kun har fået installeret ca. 1 dræn om året og prisen for et dræn er ca. 50.000 kr.
Kassereren fortalte også, at de negative renter har ramt foreningen og vi nu betaler renter for at have pengene stående. Vi har været i kontakt med andre banker, men alle banker kræver både oprettelsesgebyrer og renter, når det er Foreninger eller Erhverv, så det tjener ikke noget formål at ændre bankforbindelse. Varmeregnskabet som formanden omtalte munder ud i at 92 beboere skal have penge tilbage og tilbagebetalingen af tilgodehavende, starter 1 oktober og Kassereren regner med, at have overført alle tilgodehavender inden udgangen af efterårsferien.
Grundet en kreditnota der kom foreningen i hænde efter opgørelsen af varmeregnskabet, har foreningens medlemmer 20.000 kr. til gode (ca. 200 kr. per husstand). Dette tilgodehavende bliver indregnet i næste års varmeregnskab. Der var efterfølgende ingen spørgsmål til Kassererens fremlæggelse. Foreningens interne revisor – Ulla Randrup – har som altid gjort et forbilledligt arbejde i forbindelse med den årlige kontrol og der skal lyde en stor tak herfor.
Forslag fra bestyrelse og medlemmer
Der var fremsat to forslag på generalforsamlingen:
Fastsættelse af Aconto indbetalinger i henhold til § 5 stk.2
Den gennemsnitlige Aconto betaling vil være 1570 kr.
men beløbene ligger mellem 1000 og 2250 kr.
Budget 20/21
Gas | 1.000.000,00 | |
vand | 165.000,00 | |
el | 25.000,00 | |
varmemester | 30.000,00 | |
drift/rep | 247.500,00 | |
forsikr | 36.000,00 | |
varmeregnskab | 12.500,00 | |
kontingent | 89.100,00 | |
antenne | 245.520,00 | |
opsp | 108.900,00 | |
1.959.520,00 |
Valg til bestyrelse
Rikke Petersen og Peter Berg blev genvalgt til bestyrelsen, som udvides med to nye medlemmer
Anders Münter , Grønnevej 200
Mette Grube , Grønnevej 198
Valg af 2 revisorer
Piaster revisorerne blev valgt som ekstern revisor og Ulla Randrup som intern revisor.
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og 1 revisorsuppleant.
Lars Pedersen og Jonas Lauersen blev genvalgt som bestyrelsessuppleanter og Torben Frederiksen blev valgt som revisorsuppleant.
Fastsættelse af vederlag til kassereren.
Kassererens vederlag på 38.000 kr. forsætter uændret.
Evt.
Ulla Randrup henstiller til, at alle sørger for at fjerne græs og ukrudt på Kronebakken inden den nye asfalt bliver lagt på vejen.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen