Referat 2021

REFERAT AF GENERALFORSAMLING BAKKEHUSENES EJERLAUG i SORGENFRI

 Mandag, den 30. september 2021 kl. 19.30

Beboerhuset, Sorgenfrivang 1

Dagsorden iflg. vedtægterne:

a) Valg af dirigent.

b) Formandens beretning.

c) Kassererens fremlæggelse af det reviderede regnskab for det pr. 31. maj afsluttede regnskabsår.

d) Forslag fra bestyrelse og medlemmer.

e) Fastsættelse af a'conto indbetalinger i henhold til § 5 stk.2.

f) Valg til bestyrelse: på valgFinn Grube, Lars Benjaminsen og Lars Pedersen

g) Valg af 2 revisorer.

h) Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og

1 revisorsuppleant.

i) Fastsættelse af vederlag til kassereren.

j) Evt.

 

Ad d)

Lene Bjerregaard m.fl fremsætter forslag om bedre udnyttelse af ”Trekanten”.

Tilstede 39 huse.

Valg af dirigent

Johannes Risbjerg blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var varslet korrekt og at den derfor kunne erklæres for gyldig.

Formandens beretning 2021

Formanden bød velkommen til alle fremmødte og rettede en særlig velkomsthilsen til nye ejere i foreningen.

Aktuelt er et hus blevet solgt til 7,4 millioner kroner.

 

Veje

Vi har fået nye veje på Kronebakken og Kornbakken, hvilket har ført til mange møder og diskussioner med kommunen. Kronebakken fik AB belægning og Kornbakken fik OB belægning.

En del af Kronebakken fik kantstenene rettet op og vejen blev hævet 20 cm. Pr 1. april 2023 overtager kommunen igen vejene, men indtil da er vedligeholdelsespligten stadig vores.

Snerydning og vejbrønde er ikke endelig afgjort mht. vedligehold.

 

Hjertestarter

Hjertestarter er indkøbt og monteret i varmeskabet ved varmecentralen og er tilmeldt Hjertestarter App via Trygfonden.

 

Varmeåret

Vi har haft et merforbrug på 15.000 m3, men prisen har været lav, så derfor det pæne resultat.

Prisen er låst 1 år endnu.70 skal have penge retur og 30 skal betale. Der afregnes i øjeblikket. Elprisen er stigende.

Problemer med gulvvarme. Flere og flere har fået gulvvarme i kælderen hvilket giver os problemer med at cirkulere centralvarmevand. Hvis vi kører max belastning på pumpen giver det resonans i rørene hvilet er til stor gene for dem der bor tættest på varmecentralen. Vi prøver med 1 -2 grader mere på anlægget.

Hvis I ikke bruger jeres badeværelse i kælderen dagligt bedes I lukke for gulvvarmen

Anlægget er kun dimensioneret til 6 radiatorer og gulvvarme i badeværelset

Brug ikke FB, når der ikke er varme eller varmt vand, men ring til Lasse eller formanden. Vi får automatisk besked via SMS

 

Affaldscontainere

Der er stadig problemer med afhentning. Urbaser er endnu mere krakilske end Remondis. Vi har oplevet problemer med dårlig lugt og mider i madcontaineren i løbet af sommeren.Man kan med fordel selv spule containeren. På Grønnevej har flere lavet hak til placering containerne, hvorimod resten stiller dem på området mellem fortov og stensætning. Det er ikke lovligt, hvorfor det skal bringes i orden snarest. Containerne skal placeres indenfor skel.

Prisen på affald vil formentlig stige

Det er nu også muligt at få papcontainer inkl. i prisen.

Kommunen arbejder på ugentlig tømning i sommermånederne.

 

Storskrald

Der må først stilles ud aftenen før. Byggeaffald er ikke tilladt

 

Legeplads

Vi har indkøbt 2 stk. borde/bænke, hyndebokse til legetøj og diverse sandting og bolde.

Ikke alle er lige gode til at rydde op efter sig.

Endvidere er der kommet nyt faldsand og formanden ville ønske han kunne sige tak for hjælpen med at tømme sandsækkene, men efter 14 dage måtte bestyrelsen selv stå for tømning.

 

Elladere

Anskaffer I jer en elbil skal I søge kommunen om tilladelse til at bryde igennem fortovet med rist.

 

 

Fibernet

Der er lagt fibernet i vejene, også her var der problemer med genetablering. Hvornår man kan komme på, står hen i det uvisse men der går nok et år.

 

 

Borgmestermøde

Fjernvarmen kommer til Sorgenfri/Virum. Formentlig først i 2024. Vi skal derfor genforhandle den foreløbige aftale vi indgik i 2017.Der vil ikke blive ændring mht. til afregning. De lave priser på gas og olie har gjort, at det ikke har været rentabelt før nu.Der sammenlignes nu med luft til vand varmepumper.

Efter flg. Har formanden haft møde med Vestforbrændingen og modtaget ny kontrakt , som i øjeblikket nærlæses inden underskrift af bestyrelsen.

Umiddelbart ser det ud til en besparelse på ca. 75-80.000 kr om året.

Hele konverteringen betales af Vestforbrændingen. Hvis vi beslutter os for at udskifte varmtvandsbeholderen, der på det tidspunkt er 34 år gammel er det dog for egen regning, ca 150.000 kr.

 

Vild kommune

I vil opleve at flere steder ikke længere bliver vedligeholdt, men udlagt til vild natur.Vild med vilje.

Kommunen hjemtager 65 km privat vej fra 1/4-23, om snerydning og vejriste kommer med, fremgår ikke helt klart endnu.Indtil da står vi selv for vedligehold.

Omfartsvejen bliver asfalteret med støjdæmpende asfalt.

Ombygningen af Sorgenfri torv står stille i øjeblikket.

Affaldscontainere: Borgmesteren kunne ikke garantere, at der ikke vil komme flere containere.

 

Sagen om den tidligere kasserer

Formanden havde håbet han kunne komme med en afslutning på sagen.Har 2 gange været indkaldt som vidne sammen med den tidligere interne revisor Torben Frederiksen, men begge gange er sagen blevet aflyst pga. sygdom. Den 18/11 skal de møde igen ,hvis alt går vel.Måske sagen er mere omfattende end vi umiddelbart tror. Der er afsat 2 dage med retsmøder. Formanden melder ud når der er faldet dom.

 

Deklarationer

Ved udskiftning af tag skal der søges om dispensation fra byggevedtægten. Materialer må ikke ligge på fortovet.

 

Sommerfest

Bebyggelsen har haft 70 års fødselsdag. Fin dag med idræt for børnene, loppemarked og eftermiddagsmusik hos Niels og Michala. Om aftenen en dejlig middag med helstegte grise og gode salater. En stor tak rettes til Britt, Benedicte og Michala for arrangementet.

 

Formandens beretning blev godkendt.

 

 

 

Kassererens fremlæggelse

Kassereren fremlagde regnskabet for 2020/2021 og kunne fortælle, at årets resultat landede på minus 9.266 kr. Der var ingen overraskelser i løbet af året. Foreningen har i gennemsnit i løbet af året ca. 1.100.000 kr. stående på kontoen, hvilket skyldes, at vi gennem en årrække har sparet op til når vi engang i fremtiden, skal have skiftet varmerør i bebyggelsen. Det betyder så også, at vi pt. betaler lidt negative renter. Foreningen har sparet lidt på vedligeholdelse i år, selvom vi brugte 16.000 kr. til at opgradere legepladsen. Til gengæld havde vi ingen udgifter til dræn i regnskabsåret. De 70 medlemmer der skal have penge retur for sidste varmeperiode, har fået pengene indsat på deres konto. De 30 der skal betale, vil modtage en opgørelse i løbet af november måned.  Kassereren oplyste, at taksterne for næste år udsendes i uge 40 og første gang de nye takster skal betales er 01/11-2021.

Kassererens beretning og regnskab blev godkendt

Forslag fra bestyrelse og medlemmer

Som besluttet på sidste generalforsamling gik en lille gruppe af ejere videre med at undersøge mulighederne for bedre udnyttelse af foreningens grønne areal på hjørnet af Boelvej og Tornebakken, også omtalt som Trekanten. På aftenens generalforsamling præsenterede arbejdsgruppen 3 forskellige muligheder, som efterfølgende blev diskuteret og afslutningsvist bragt til afstemning i forsamlingen ved håndsoprækning og medbragte stemmesedler. Det lykkedes ikke at mobilisere et flertal for de tre muligheder og derfor blev det besluttet at bestyrelsen igangsætter nødvendig renovering, beskæring samt vedligehold af Trekanten, så den fremstår mere indbydende og sikker.

 

Fastsættelse af Aconto indbetalinger i henhold til § 5 stk.2

Den gennemsnitlige A’conto betaling vil være 1550 kr.

Beløbene varierer fra 1100 -2200 kr pr md.

Budget 21/22:

 

Gas


1.000.000,00

vand


165.000,00

el


25.000,00

Varmemester


30.000,00

drift/rep


247.500,00

forsikr


36.000,00

varmeregnskab


15.000,00

kontingent


89.100,00

antenne


245.520,00

opsp


74.250,00

I alt


1.927.370,00

 

 

 

 

Valg til bestyrelse

Finn Grube, Lars Benjaminsen og Lars Pedersenblev genvalgt til bestyrelsen,

 

Valg af 2 revisorer

Piaster revisorerne blev valgt som ekstern revisor og Ulla Randrup som intern revisor.

 

Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og 1 revisorsuppleant

Lene Kiel Bjerregaard, Jonas Lauersen samt Lars Pedersen blev genvalgt som bestyrelsessuppleanter og Torben Frederiksen blev valgt som revisorsuppleant.

Fastsættelse af vederlag til kassereren

Kassererens vederlag på 38.000 kr. forsætter uændret.

Evt.

Havecontainer er igen tilgængelig i uge 42 og 43. Skær venligst større grene og buske i mindre stykker og ingen plastikposer.

Forsamlingen diskuterer brugen af mindre bålfade. Der henstilles til almindelig hensyntagen til naboer og genboer iht til tidligere udsendt vejledning

 

Med venlig hilsen

Bestyrelsen