REFERAT AF GENERALFORSAMLING BAKKEHUSENES EJERLAUG i SORGENFRI
Onsdag, den 26. september 2018 kl. 19.30
Beboerhuset, Sorgenfrivang 1
Dagsorden iflg. vedtægterne:
Valg af dirigent
Johannes Risbjerg blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var varslet korrekt og at den derfor kunne erklæres for gyldig.
Tilstede : 31 huse og 5 fuldmagter
Formandens beretning
Der blev budt velkommen til nye ejere.
Varmeåret:
Gasforbruget lå pænt indtil februar , hvor vi satte besparelsen over styr.
Vi blev dog reddet af april og maj hvor sommeren for alvor satte ind og vi endte med et mindreforbrug på ca. 700 m3. Samtidig har vi haft gassen til en meget fordelagtig pris. Vi har købt gas for under 1million. På nuværende tidspunkt ligger forbruget ca. 3000 m3 lavere.
Desværre udløber denne aftale til december og om vi så kan få en lige så god pris vides ikke.
SEAS har købt HMN og vi kender ikke deres kommende priser.
Varmeregnskabet udviste et overskud på 189.000 . 97 har fået penge tilbage og kun 3 har betalt ekstra.
Der er måske en svag tendens til , at i de huse der har gulvvarme ligger forbruget højere .
Der er intet nyt om fjernvarmen.
Drænbrønde:
Vi har lavet 2 drænbrønde , henholdsvis Kronebakken 5 der var en udvidelse af eksisterende
og på Kløverbakken 13.
Målersystem:
De nye målere fungerer upåklageligt, der aflæses hver den 1. md.
Storskrald:
Stadigvæk problemer med det affald der ikke hentes på hjørnerne.
Se efter om jeres affald er blevet fjernet og hvis ikke, tag det med hjem igen. Det er ikke foreningen der skal fjerne det.
Fællesarealer:
Trekanten blev beskåret kraftigt i marts måned, derfor den store udgift til afhentning af haveaffald.
Hegn:
Enkelte steder er der sat plankeværk op. Det er forståelig p.g.a støj , men der skal plantes på ydersiden.
Deklarationer:
Skal igen minde om at facaderne ikke må ændres, tænk jer om m.h.t valg af døre og køkkenvinduer.
Det er kommunen der har indsigelsesretten. Ved tagudskiftning skal der søges hos kommunen for dispensation af byggevedtægten.
Bestyrelsen påtænker at lave et skriv til de lokale ejendomsmæglere således at nye ejere ved hvad der er af klausuler.
FM’en sender altid et boligskema + diverse dokumenter til mæglerne, men mange gange er det lige inden købsaftalen skal underskrives og nogle ville måske gerne være informeret lidt tidligere
Radon:
Der er målt radon værdier på over 10 gange grænseværdien i et hus, men i nabohuset var niveauet normalt.
Vi ligger på lerjord og radon kan samle sig i lommer tilfældig spredt. Generelt er niveauet lavt.
Udluftning af kælderen hjælper ellers skal der lægges en radonspærre i form af PVC dug.
I kan læse mere på www.dingeo.dk
Blandet:
Mange er stadigvæk irriteret over de mange katte, men vi får nok aldrig løst problemet.
Flere har anskaffet sig trampoliner, vi henstiller til at de anbringes bagest i haven og eventuelt graves ned. Man behøver ikke at have tilskuere når man sidder på terrassen.
Den kommunale serviceaftale ophører, mere under forslag.
Og til slut den årlige opsang: klip nu hækken ind til skel og fjern grene i 4.5 m højde.
Der vil være container til haveaffald i uge 41-42-43
Og tænk endnu engang på at store træer sjældent generer hos en selv men gør det hos naboerne
Kassererens fremlæggelse
Kasserer Lars Benjaminsen, kunne berette om et regnskab uden overraskelser.
Foreningen havde i sidste regnskabsår et overskud på ca. 58.000 kr. Der var lidt højere udgifter til haveaffald m.m. i år, da vi har lavet en stor beskæring af trekanten ved Boelvej/Tornebakken. Den anden ting og sidste ting der var atypisk, var udskiftning af 2 kloakdræn på hhv. Kronebakken 5 og Kløverbakken 13. De 2 udskiftninger kostede tilsammen 75.000 kr.
De nye opkrævninger for næste år runddeles omkring 10. oktober.
Regnskabet blev godkendt uden spørgsmål.
Forslag fra bestyrelse og medlemmer
Generalforsamlingen besluttede med et stort flertal at fortsætte med snerydning uden saltning. Bestyrelsen vælger hvilken leverandør der får entreprisen
Den enkelte grundejer er dog stadig ansvarlig for at fortovet er ryddet mellem kl 0700 -2200
Erik Randrup spurgte, hvor skellet er i forhold til hækklipning, hvorefter FM’en oplyste, at den er 30 cm fra kantstenen.
Hans Morrild fra Kronebakken 49 efterlyser en 10 meters gul markering på kantsten ved indkørselsvejene. FM’en oplyste, at han har været i kontakt med kommunen, men at han gerne vil følge op igen.
Paul Bennett henviser til de mange defekte fortovsfliser på Grønnevej. FM’en fortæller, at det er kommunens ansvar at vedligeholde fortovsfliserne og at kommunen selv beslutter i hvilket omfang, der påkræves vedligehold.
Den kommunale service ophører således at vi selv fremover skal sørge for at få renset vejbrønde. Bestyrelsen vil entrere med kloakfirma.
Afkalkning af Vand.
FM’en oplyste at det ikke kan lade sig gøre på det kolde vand da vi har 7 vandtilgange i bebyggelsen og at udstyret skal placeret efter måler og det vil ikke være muligt at få LTF forsyning til at opsætte disse. Det er dog muligt at man individuelt kan montere afkalker på det kolde vand.
På det varme varme vil det kunne lade sig gøre, men bestyrelsen mente ikke der umiddelbart vil være nogen fordel ved det når det kolde vand ikke kan komme med.
Generalforsamlingen stemte om muligheden for at investere i udstyr, der kan nedsætte kalkniveauet i det varme vand Investeringen koster DKK 54.000,-- og DKK 8.000 i drift pr år. 7 stemmer for og 11 imod.
Vandtrykket.
FM’en oplyste at vandtrykket er 4 bar og at vi ikke kan gøre noget for at øge det.
Det kan hjælpe hvis man jævnligt afkalker perlatorerne i blandingsbatterierne. Udover kalk samler der sig småsten og rust i filterne.
Fastsættelse af a'conto indbetalinger i henhold til § 5 stk.2
Næste år budgetterede udgifter per hus er som følger:
50 kr. til opsparing (25 kr. lavere end sidste år)
75 kr. til administrationsomkostninger (25 kr. lavere end sidste år)
250 kr. til driftsomkostninger
Den gennemsnitlige a’conto betaling vil være 1500,-kr
Gas | 1.100.000,00 | |
vand | 140.000,00 | |
el | 30.000,00 | |
varmemester | 30.000,00 | |
drift/rep | 300.000,00 | |
forsikr | 34.000,00 | |
varmeregnskab | 10.000,00 | |
kontingent | 89.100,00 | |
antenne | 196.560,00 | |
opsp | 59.400,00 | |
1.989.060,00 |
Valg til bestyrelse
Rikke Petersen og Peter Berg blev genvalgt til bestyrelsen.
Valg af 2 revisorer
Piaster revisorerne blev valgt som ekstern revisor og Ulla Randrup som intern revisor.
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter og 1 revisorsuppleant.
Lars Pedersen og Jonas Lauersen blev genvalgt som bestyrelsessuppleanter og Margit Olsen blev valgt som revisorsuppleant.
Fastsættelse af vederlag til kassereren.
Kassererens vederlag på 38.000 kr. forsætter uændret.
Evt.
Stor ros til festudvalget for engagement og arrangement af vejfesten 2018.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen